Hoe zijn sommige webshops zo succesvol?

Online shoppen is enorm populair en de verkoopcijfers rijzen de pan uit. Hoe komt het toch dat er zoveel via het web wordt verkocht? Hoe weten webshops toch keer op keer successen te behalen? Een belangrijk onderdeel van webshops is internet marketing. Zonder een goede marketingstrategie wordt er gegarandeerd vele malen minder omzet behaald. Goede zoekmachine marketing is van groot belang om de webshop overeind te houden. Een webshop die nooit voorbij komt in zoekresultaten wordt veel minder vaak bezocht en dat heeft uiteindelijk toch echt invloed op de verkoopcijfers.

Webshops en fysieke winkels

Vaak hebben winkels naast een fysieke winkel ook een webshop. Tegenwoordig kun je hierin haast niet meer achterblijven. Er zitten ook handige voordelen aan vast, zoals het aanbieden van speciale online only aanbiedingen of een click & collect service. Het gemak van online shoppen is door enorm veel mensen ontdekt en de vraag hiernaar is dus groot. Sommige fysieke winkels hebben er zelfs al voor gekozen om de deuren van de winkels te sluiten en over te gaan op alleen nog online verkoop. Hoewel het zonde is dat er steeds meer fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen, is het waarschijnlijk wel een trend die de komende jaren door zal zetten.

Verschillende marketing aanpak

Fysieke winkels en online webshops vragen allebei een goede marketingstrategie. Adverteren kan op verschillende manieren. Zo kun je bij producten bordjes ophangen dat men ook online kan shoppen als iets bijvoorbeeld niet meer in het schap te vinden is, of online duidelijk neerzetten dat iets ook fysiek verkrijgbaar is. Zoals je ziet is het dus heel handig om zowel een online webshop als fysieke winkel te hebben, want je kunt hier mooi op in spelen met marketing. Een ding is in ieder geval zeker: als winkelier is het flink aanpoten om ervoor te zorgen dat je in de schijnwerpers blijft staan.